بخشی از مقدمه کتاب

انسان‌ها در برخی از مقاطع زندگی، با سؤالهای فلسفی روبرو می‌شوند که ممکن است همه زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار دهد. بعد از اتمام یک مقطع تحصیلی، موقع تصمیم‌گیری در مورد ادامه تحصیل یا اشتغال جدی، تصمیم به ازدواج و… در همه این مقاطع، ممکن است از خودتان بپرسید که من چه مسیری را طی کردم؟ چرا اینقدر زحمت کشیدم و درس خواندم؟ چرا باید ازدواج کنم؟ آیا تصمیمی که گرفتم یا می‌گیرم، درست است یا نه؟ آیا در آینده از این تصمیم پشیمان نمی‌شوم؟ چکار کنم که وقتی می‌خواهم تصمیمات بزرگ بگیرم، بعداً پشیمان نشوم؟ چطور زندگی کنم که در آخر عمر، از زندگی‌ام و مسیری که طی کرده‌ام راضی باشم و حسرت نخورم که‌ای کاش فلان و فلان!

کتابی که الآن دستتان است، پاسخی است که من برای پاسخ به سؤالات بالا که دغدغه‌های جدی زندگی‌ام بوده است، پیدا کردم. بعد از اینکه آن را با چند نفر از متربّیان جوانم در سال 1395 مطرح کردم، احساس کردم ممکن است که این محتوا به درد افراد دیگری هم بخورد. کم کم محتوای اولیه توسعه پیدا کرد و در طول زمان و بعد از برگزاری چندین دوره کارگاهی، به شکل حاضر در آمد.

در این کتاب کوشیده شده است تا با بهره گیری از چارچوب‌های «مدیریت استراتژیک» یا «مدیریت راهبردی» و توجه به ادبیات کتاب‌های موفقیت و حوزه‌های علمی دیگری مثل هستی شناسی، انسان شناسی، معرفة النفس، علم کلام و عرفان، قالبی برای برنامه‌ریزی  شخصی در زندگی ارائه شود. چند نکته به نظر مصنّف قابل اهمیت است که ذکر می‌گردد:

  • این کتاب برای مخاطب عام نوشته شده است. به همین دلیل تلاش شده است تا مفاهیم گاها پیچیده فلسفی به صورت ساده و البته خلاصه ارائه شوند. همچنین برای افزایش اثربخشی کتاب، در متن کتاب کاربرگ‌هایی طراحی شده است تا با پاسخ به آنها، بتوانید مدیریت راهبردی بهتری در زندگی‌تان داشته باشید. توصیه می‌شود تا حد امکان، مقیّد به تکمیل کاربرگهای هر بخش باشید و تا آنها را تکمیل نکرده‌اید، سراغ صفحات بعدی نروید.

  • چارچوب زندگی راهبردی مبتنی بر منطق دانش مدیریت استراتژیک است. اما هیچ ادعایی مبنی بر استفاده مو به مو و تقیّد به تعاریف و مفاهیم آن وجود ندارد. بلکه ممکن است بر اساس اقتضاء، برخی تعاریف، مراحل و فرآیندها جابجا شده باشند.

  • مثل همه کتاب‌های دیگر، محتویات کتاب حاصل تفکرات و باورهای نویسنده کتاب است. بنابراین به هیچ عنوان ادعا نمی‌شود که کتاب بدون اشکال است و همه ادعاهای آن جزء واقعیت‌های قطعی عالم است. به هیچ عنوان ادعا نمی‌شود که محتوای کتاب مبتنی بر واقعیات دینی و غیر قابل خدشه است. محتوای کتاب فهم نویسنده از مجموع سال‌ها مطالعه و تفکر است که قطعاً امکان اشتباه در آن وجود دارد. لذا پیشنهاد اکید این است که بعد از مطالعه این کتاب، خودتان روی آن تعمق کنید و هر چیزی را که با باورهای شما ناسازگار است، با مطالعه بیشتر و با دقت بیشتر به باور درست برسید.

  • با توجه به اینکه نویسنده و مخاطبان این کتاب ایرانی هستند، به همین دلیل تلاش شده است که با احترام به زبان ریشه دار و کهن فارسی، تا حد امکان از کلمات انگلیسی استفاده نشود. به همین دلیل کلمه‌های استراتژی به راهبرد و استراتژیک به راهبردی تبدیل شده است.

مطالعه این کتاب و پیش رفتن طبق دستور العملهای کتاب به شما کمک می‌کند تا برای زندگی شخصیتان برنامه‌ریزی  راهبردی تدوین کنید. به این دلیل مطالعه این کتاب به همه گروه‌های سنی و شغلی و آقایان و خانم‌ها بسیار توصیه می‌شود. طبیعتاً جوانان و نوجوانان به دلیل اینکه در ابتدای مسیر زندگی قرار دارند، فرصت بیشتری برای برنامه‌ریزی  دارند. اما این بدان معنا نیست که باقی افراد از محتوای آن بی‌نیازند. حتی اگر فردی چند ماه از زندگیش باقی مانده است، می‌تواند با بهره گیری از مفاهیم ارائه شده در این کتاب، به بهترین شکل زندگی کند…

خرید کتاب